CuliMarkt Dordrecht

Vanaf 6 september is Nederland een nieuwe hotspot voor culi’s en foodies rijker. In Dordrecht wordt op die dag de CuliMark Dordrecht gelanceerd. Het is een twee-wekelijkse markt waar elke rechtgeaarde kookgek en alle anderen die van lekker eten houden hun hart kunnen ophalen.

De markt is uniek in zijn soort omdat het een gedeeld initiatief is van twee ondernemers die daarin werden bijgestaan door de cultuurmakelaar van de Gemeente Dordrecht, Han Bakker. Ook de locatie is uniek, want de markt wordt gehouden in de ‘tuin’ van een van de oudste kerken van Nederland. Die kerk is al meer dan 15 jaar de thuisbasis van keuken- en kookwinkel Pieters.

Kerk voegt veel toe

‘Voor de markt voegt die kerk veel toe. Het maakt dat we voor onze markt de beschikking hebben over een hele mooie keuken die we gaan gebruiken voor het bereiden van hapjes. De kans is namelijk heel groot dat de bezoekers hoer producten aantreffen die ze nog nooit hebben gezien, laat staan geproefd. Wij kunnen mensen laten ervaren hoe de producten smaken en we kunnen ze zelfs laten zien hoe ze klaar gemaakt moeten worden. Tijdens alle edities van de markt kunnen we hiervoor beschikken over Dennis Hulsebos, de chef van Zest, een van de betere Dordtse restaurants.’ Aldus initiatiefnemer, Lex van Nek, van De Vrije Koe.

Hans Pieters, de andere initiatiefnemer, ‘Ik liep al lang rond met het idee voor een delicatessenmarkt, maar wist niet dat er reeds plannen waren voor een CuliMarkt. In mei vertelde ik de burgemeester en een van de wethouders van mijn plannen en nog geen dag later stond Lex voor mijn neus. Daarna is het eigenlijk allemaal heel snel gegaan. We starten overigens als een serie evenementen en om de week, maar vanaf januari willen we verder als officiële markt en dan wekelijks. Wat ik zelf ook erg leuk vind, is dat we een soort marktterras gaan inrichten, waar mensen op hun gemak kunnen proeven en genieten.’

Snaar geraakt

Lex, ‘Hans vindt de uitstraling ook erg belangrijk en ik ben dat helemaal met hem eens. We hebben dus altijd twee medewerkers beschikbaar die de espresso en thee verzorgen voor deelnemers en hun gasten, die hapjes presenteren, aankopen naar auto’s kunnen brengen en zorgen dat alles er netjes uitziet.’

Kennelijk hebben de initiatiefnemers met hun aanpak een snaar geraak bij de ondernemers, want in korte tijd hebben ze een flink aantal hele interessante deelnemers voor de CuliMarkt weten aan te trekken. Dat varieert van importeurs van Franse, Italiaanse en Hongaarse delicatessen, aanbieders van duurzaam rundvlees, gevogelte en bijzonder varkensvlees, eerste klas wijnen, bijzondere azijnen en oliën, uiteraard kaas, paddestoelen, nougat, biologisch zuurdesembrood, fijne patisserie, gerookte vis, bijzondere worst en charcuterie tot aan spruitgroenten en pootgoed.

Website

Hoewel de markt plaatsvindt in de Historische binnenstad van Dordrecht, is ze ook met de auto goed bereikbaar. Er is een parkeergarage vlakbij. Daarnaast is de markt ook per watertaxi te bereiken vanaf Rotterdam, Zwijndrecht enz.

Omdat de markt niet elke week plaatsvindt, omdat er veel met relatief onbekende producten gewerkt gaat worden en omdat er naast een vaste kern ook deelnemers zijn die maar af en toe deelnemen, spelen nieuwe media een belangrijke rol binnen de communicatie over de markt. Bezoekers kunnen via de website, facebook en twitter (@culimarkt) op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rond de markt. Regelmatig zullen er items verschijnen over bijzondere producten, achtergronden en verhalen van en over deelnemers en uiteraard is er veel ruimte voor recepten.

Data

De markt vindt vanaf 6 september om de week plaats op donderdagen van 15:00 tot en met 21:00 uur. De data zijn: 6 september, 20 september, 4 oktober, 18 oktober, 1 november, 15 november, 29 november en 13 december.

Locatie markt

Nieuwkerskplein 100

3311 TJ Dordrecht